Help mijn website is traag!

Wat heeft dat met webhosting te maken?

Afgelopen week heb ik voor een klant de verhuizing van haar website geregeld. De reden was een trage website, ondanks alle aanpassingen die ze al gedaan had aan haar site. Voor en na de verhuizing hebben we een snelheidstest gedaan en de snelheid was meer dan verdubbeld. De webhosting heeft dus heel veel impact op de snelheid van je site. En je wil graag dat die snel is, toch?  Maar wat is webhosting nou precies? Wat heeft een domeinnaam ermee te maken? En waar moet je bij het afsluiten van webhosting dan op letten? In dit blog geef ik je de 6 meest belangrijke aspecten waar jij op moet letten bij de aanschaf van webhosting (Of als je je in je huidige webhosting wil verdiepen).

 

Domeinnaam

Wanneer je een website gaat maken (of laat maken) heb je een domeinnaam en webhosting nodig. De domeinnaam is niks anders dan het websiteadres of de url (afkorting van Uniform Resource Locator) dus bijvoorbeeld www.helenhelpt.nl. Je kunt deze registreren waar je maar wilt; ik kijk vaak waar dit per jaar het goedkoopste is. Let op: vaak zie je hele lage prijzen maar die zijn dan alleen het eerste jaar geldig, zorg dus dat je ook meeneemt wat het na dat eerste jaar gaat kosten.

 

Webhosting

Om daadwerkelijk een website te kunnen maken en te kunnen mailen met je eigen domeinnaam, heb je opslagruimte nodig die gekoppeld wordt aan je geregistreerde webadres. Webhosting is in feite het huren van een stukje opslagruimte. Die opslagruimte kun je huren bij allerlei bedrijven, hostingbedrijven of webhosters, die daarvoor speciale servers hebben. Een server is een hele sterke computer die meestal in een speciaal data center staat. Heel eenvoudig uitgelegd: die server zet je site online. De webhoster zorgt ervoor dat je website en e-mail blijven werken door updates uit te voeren, de server te beveiligingen en de server zo te configureren dat elke website snel draait.

 

Alles-in-1 of los?

Vaak sluiten mensen een alles-in-1 pakket af om hun website op het internet te krijgen. Ze huren dan de domeinnaam en webhosting in 1 bedrag bij hetzelfde hostingbedrijf. Ik doe het liever los van elkaar. De domeinnaamregistratie regel ik bij het goedkoopste bedrijf, voor de webhosting ben ik veel kritischer. Dit draagt namelijk per direct bij aan de snelheid en betrouwbaarheid van jouw website; iets waar niet alleen je klanten bij gebaat zijn maar wat ook Google belangrijk vindt. Er zijn 6 aspecten waar je op moet letten bij de aanschaf van webhosting.

 

1. Opslagruimte

Een website (denk aan foto’s) en je mail nemen ruimte in. Het is goed om vooraf te kijken hoeveel ruimte je krijgt bij jouw pakket. Als jij heel veel foto’s hebt in hoge kwaliteit, heb je meer ruimte nodig. Ook als je een hele volle mailbox hebt, loopt het aantal mb’s hard op. Meestal is voor een normale website het basispakket okay, maar de hoeveelheid ruimte die je daarbij krijgt kan per provider sterk verschillen.

 

2. Hoeveelheid toegestane bezoekers

Er wordt ook altijd genoemd hoeveel bezoekers of hoeveel verkeer er is toegestaan. Als jij een hele drukbezochte site hebt, vraag je meer van de server waar je website op staat dan wanneer je maar een paar bezoekers per dag hebt. Providers kijken hier ook naar en bieden andere pakketten voor drukbezochte websites.

 

3. SSL inbegrepen?

In een eerder blog heb ik je verteld over het belang van het hebben van een slotje op je website (het ssl-certificaat). Ik zie nog vaak dat dit niet altijd standaard meegeleverd wordt binnen het pakket. Dan moet je er dus apart voor betalen. Dan zijn ook de uiteindelijke kosten hoger dan je in eerste instantie zou denken.

 

4. Uptime van de server

Wat is dat nou weer, vraag je je misschien af. Uptime is een periode waarin het systeem (de server) waar een website op staat naar behoren functioneert, en de website dus bezocht kan worden. De server is dan “up”. Downtime is een periode waarin het systeem niet naar behoren functioneert, en de website dus onbereikbaar is voor bezoekers. De server is dan “down”. Voor een bedrijf met veel klanten kan dit laatste rampzalig zijn. Het is daarom goed om te controleren wat daarover bekend is bij je provider. In het verleden had ik alle websites staan bij Webreus maar door de jaren heen ging hun uptime steeds verder omlaag. Daardoor waren websites van mijn klanten niet goed bereikbaar. Uiteindelijk heb ik alle websites daar weggehaald en verhuisd naar mijn huidige webhosting Siteground waar een uptime garantie is van 99,99%.

 

5. Helpdesk

En dan niet geheel onbelangrijk, hoe is de helpdesk? Van wanneer tot wanneer zijn ze bereikbaar? Kun je bellen of alleen mailen? En hoe snel reageren ze dan  op jouw vraag of probleem? Welke taal spreken ze? Ik vind het belangrijk om direct contact te kunnen hebben en dat hoeft voor mij niet perse telefonisch. Bij Siteground hebben ze een 24/7 aanwezige helpdesk, in het engels. Je kunt een ticket aanmaken, bellen of chatten. Dat laatste kies ik meestal. Ideaal vind ik dat. De reactietijd is erg snel en ik heb nog niet gehad dat een probleem niet binnen korte tijd is opgelost. Hoe anders kan dat soms zijn.

 

6. Prijs

Ten slotte is er natuurlijk de prijs. Door ervaring weet ik inmiddels dat qua webhosting goedkoop niet altijd het beste is helaas. De variaties in prijs zijn enorm en ik vind het belangrijk om een eerlijke afweging te maken. Wat zit er allemaal bij? Hoe is de service? En het allerbelangrijkste hoe is de kwaliteit. Ik kijk dus naar de prijs-kwaliteitverhouding. Voor mij is bij dat onderzoek Siteground als beste uit de bus gekomen.

 

Als je je website hebt laten bouwen dan wordt de webhosting en domeinregistratie vaak volledig voor je geregeld, maar dat wil niet zeggen dat je er niet kritisch op kan zijn. Kijk eens na wat je betaalt en waarvoor eigenlijk. En als jij zelf met je website bezig bent of ermee aan de slag wilt gaan, dan zou ik zeker deze 6 aspecten goed uitzoeken.

Mocht je vragen hebben of informatie willen hebben over het verhuizen, dan kun je altijd contact met me opnemen.

Via mij kun je hosting bij Siteground kopen (€ 60 euro incl. btw per jaar). Je kunt het ook zelf regelen via deze link.

 

* Affiliate disclaimer:
In dit blog staat een affiliate link. Wanneer je via deze link een aankoop doet, ontvang ik een commissie van de verkoper. Dit is een kleine vergoeding voor het doorsturen van bezoekers. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruik maakt van deze link.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Signalen voor malware op je computer

Signalen voor malware op je computer

Malware we hebben er allemaal wel eens van gehoord. Onder malware verstaan we alle software die gebruikt wordt om computersystemen te ontregelen. Als je een goede virus & malware scanner hebt dan zou je in principe beveiligd moeten zijn. Maar wat nou als je dat...

Lees meer
5 Handige tips voor de Mac

5 Handige tips voor de Mac

Vandaag zijn de Apple gebruikers weer aan de beurt en dus heb ik 5 handige tips voor de Mac. 1. Als je een probleem hebt met een programma (blijft hangen bijvoorbeeld) dan gebruik je op een Windows pc control + alt + delete. Helaas werkt dat niet op een Mac maar met...

Lees meer
3 Handige tips voor Windows 10

3 Handige tips voor Windows 10

Vandaag heb ik 3 handige tips voor je. Speciaal voor Windows 10. 1. Screenshots maken: hier heb ik het al wel eens vaker over gehad, maar wist je dat er meer mogelijk is dan ctrl + print screen? Windows heeft namelijk sinds kort een eigen ingebouwd programma daarvoor....

Lees meer

contactgegevens

HelenHelpt
Hèlen van Rijn
Wuustwezelstraat 1
5628 RP Eindhoven

Mobiel: (+31) 06-41197614

Email: info@helenhelpt.nl

KvK: 17214024
BTW: NL 001689722B41

Disclaimer & Affiliate disclosure

Algemene Voorwaarden

volg mij via