Afbeeldingen op je website? Niet zonder deze 5 tips!

Een website zonder afbeeldingen, dat kan natuurlijk niet. Foto’s en plaatjes zijn hartstikke belangrijk. Vaak zeggen ze meer dan woorden ooit kunnen doen. Ze helpen met het verhelderen van je boodschap en zorgen dat je tekst aantrekkelijker wordt. Maar … hoe ga je om met afbeeldingen op je website? Waar moet je allemaal op letten? Zoekmachines houden van goede content en nemen afbeeldingen mee in hun beoordeling. Afbeeldingen optimaliseren is dus een must, omdat het direct je positie in bijvoorbeeld Google beïnvloedt. In dit blog vertel ik je 5 dingen die je echt moet weten over het gebruik van afbeeldingen op je website.

 

1. Relevante afbeelding

Okay, dit lijkt misschien een open deur, maar wil ik toch even genoemd hebben. Het is uiteraard wel belangrijk om een afbeelding te kiezen die past bij de tekst of in elk geval bij de boodschap die je over wilt brengen. Het allerbeste is eigen content. Uiteraard zijn er volop vrij te gebruiken afbeeldingen te vinden op sites als bijvoorbeeld Unsplash.com of rgbstock.nl, maar unieke eigen content is altijd beter.

 

2. Bestandsnaam

Zoekmachines kunnen aan de bestandsnaam aflezen wat voor afbeelding het is. Tenminste als die ergens op slaat. Gebruik dus niet ‘IMG3500.jpg’ maar geef een bestandsnaam die relevant is. Liefst met zoekwoorden erin, gescheiden door koppeltekens (géén underscores). Zorg dat je die naam aanpast voordat je de afbeelding gaat uploaden naar je site.

 

3. Formaat

Vervolgens is het belangrijk om je afbeelding aan te passen qua formaat. Ik bedoel daarmee het aantal pixels; dus de grootte van de foto. Vaak zie ik ontzettend grote foto’s gebruikt worden op plaatsen waar maar een kleine afbeelding komt te staan. Dit komt de laadtijd van je pagina niet ten goede. Denk dus vooraf na over waar je de afbeelding gaat gebruiken en wat voor een formaat dan nodig is. Het helpt niet om een grote afbeelding te uploaden en dan het formaat in je website zelf aan te passen. Het aanpassen van het formaat doe ik zelf altijd in Photoshop. Heb je geen Photoshop of vergelijkbaar programma dan kun je ook online het formaat heel makkelijk aanpassen via de site fotoverkleinen.nl. In het blog ‘Welke afbeeldingsformaten gebruik je in Divi? Een praktisch stappenplan’ ga ik dieper in op de maten die je het beste aan kunt houden voor de afbeeldingen op je Divi website (link onderaan dit blog).

 

4. Bestandsgrootte

Je hebt nu dus een relevante foto, met een goede bestandsnaam en het juiste formaat. Maar dan ben je er nog niet. Voordat je de afbeelding gaat uploaden is het verstandig om de bestandsgrootte van de afbeelding te verkleinen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de foto’s die we maken met onze smartphones dan hebben die snel een grootte van 1-3 mb. Dat is veel te groot voor op je site, de laadtijd is dan erg lang. Zeker wanneer er mobiel gekeken wordt. Belangrijk is  dus om je afbeelding te verkleinen. Ik doe dat altijd online met Optimizilla als de afbeeldingen al een juist formaat vooraf hadden. Als ik het formaat moet wijzigen dan doe ik het meteen via fotoverkleinen.nl. En verder nog extra in de website met de plugin Smush. Een foto die bijvoorbeeld over de hele breedte gaat mag maximaal 200-400 kb groot zijn en voor de overige foto’s kun je aanhouden dat ze niet groter zijn dan 100-200 kb. Let wel op dat ze niet te klein worden, je hebt dan kans dat ze niet meer scherp zijn en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

 

5. Titel, caption en alt-tekst

Wanneer je je afbeelding dan geupload hebt naar je website, kom je toe aan de laatste stap. In WordPress wordt de titel automatisch overgenomen van de bestandsnaam (en omdat je die al hebt aangepast, hoef je er niet veel meer aan te veranderen). Zelf verwijder ik de eventuele koppeltekens altijd en voeg mijn bedrijfsnaam nog toe.

De caption is het onderschrift van de afbeelding en is voor de zoekmachines niet belangrijk. Je kunt hem wel inzetten om bijvoorbeeld je lezer voor de verdere tekst te interesseren.

De alt-tekst (of alternatieve tekst) daarentegen is wel heel belangrijk voor de zoekmachines. Met een alt-tekst beschrijf je een afbeelding, zodat zoekmachines en gebruikers met een visuele beperking begrijpen waar de afbeelding over gaat. Je maakt dus echt een beschrijving van dat wat op de afbeelding is te zien. Als je dan ook nog met je alt-tekst laat zien dat je afbeelding te maken heeft met de content op je pagina, helpt dat je positie in bijvoorbeeld Google enorm.

 

Wanneer je bovenstaande 5 punten gebruikt, zorg je ervoor dat de afbeeldingen op jouw site zo goed mogelijk geoptimaliseerd zijn, voor zowel de snelheid van je website als voor de zoekmachines. Die er op hun beurt weer voor zorgen dat je hierdoor hoger in de ranking kunt komen te staan.

 

Welke afbeeldingsformaten gebruik je in Divi? Een praktisch stappenplan

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welke afbeeldingsformaten gebruik je in Divi?

Welke afbeeldingsformaten gebruik je in Divi?

Een praktisch stappenplanAfbeeldingen plaatsen op je website. Het lijkt zo makkelijk maar er komt best wat bij kijken. In de praktijk zie ik dat het helaas nogal eens misgaat.  Er worden afbeeldingen gebruikt die niet alleen groot zijn qua mb’s (bestandsgrootte) maar...

Lees meer

contactgegevens

HelenHelpt
Hèlen van Rijn
Wuustwezelstraat 1
5628 RP Eindhoven

Mobiel: (+31) 06-41197614

Email: info@helenhelpt.nl

KvK: 17214024
BTW: NL 001689722B41

Disclaimer & Affiliate disclosure

Algemene Voorwaarden

volg mij via